La postveritat i les fake news centren la desena edició del programa "La Premsa a les Escoles"

La iniciativa, que duen a terme des de l’any 2009 el Col·legi de Periodistesde Catalunya i l’Obra Social “la Caixa” a través del seu programa eduCaixa-, se centrarà en aquesta edició en la postveritat i les fake news. Així, els alumnes que participin en la campanya aprendran a reflexionar sobre les noves formes de comunicació i de consum informatiu com les xarxes socials-, i veuran com es pot distingir la informació veraç i contrastada entre la infinitat de possibles fonts que es troben actualment.

 La campanya, que es consolida amb un pressupost de 25.000€, arriba aquest curs a 75 centres de Catalunya (35 a Barcelona, deu a Girona, Lleida i Tarragona, i cinc a les Terres de l’Ebre i a la Catalunya Central) i a prop de 3.600 alumnes en total.

Tot i que les xerrades s’adapten a les necessitats concretes de cada centre (a les comarques de Girona, els grups tenen entre 24 i 75 alumnes), l’objectiu principal és aconseguir que els mateixos estudiants arribin a la conclusió que estar informat és bàsic i que cal fer-ho, a més, a través de mitjans fiables per tal de comparar punts de vista i fer-se una idea pròpia de l’actualitat.

Tot just ara fa una dècada que, davant l'evidència que la lectura de diaris era un hàbit cada cop més estrany entre els joves, el Col·legi de Periodistes i la Fundació “la Caixa” van posar en marxa el programa com a iniciativa que pretenia potenciar l’interès per la premsa entre els nois i noies. Moltes coses han canviat en aquest temps, però l’interès del Col·legi de Periodistes de Catalunya per conèixer la “dieta mediàtica” dels alumnes i oferir-los eines per construir una societat crítica i ben informada es manté inalterable.

En els darrers anys s’ha fet palès que la majoria de nois i noies s’informen a través de les xarxes socials, sense recórrer als mitjans de comunicació tradicionals. Aquesta situació els exposa a la infoxicació (saturació informativa), però també a les fake news i a la postveritat (situació en la qual els fets objectius tenen menys influència que les crides a l’emoció i a les creences personals).

Per això en aquest programa es parlarà als alumnes de les diferències entre canals d’informació i mitjans de comunicació, i de les garanties i beneficis d’un periodisme rigorós, contrastat i plural, que es regeixi pel Codi Deontològic.

Els col·legiats i col·legiades que participen en el projecte tenen una àmplia trajectòria professional en l'àmbit periodístic que els permet transmetre la seva experiència i el seu coneixement sobre l’ofici i la importància dels mitjans de comunicació. Per mantenir l’atenció dels joves, sempre que és possible es presenten exemples i casos pràctics amb diferents materials i en tot tipus de suport; i es comparen les portades i notícies interiors de la premsa del dia. Si la dinàmica del grup ho permet, també es demana la implicació directa dels alumnes amb preguntes i elaboració de peces informatives, per tal que es facin una idea com treballen els professionals de la comunicació.

D’aquesta manera, els estudiants tenen l’oportunitat d’analitzar, entre d’altres temes, les diferents visions de la realitat que aporten els mitjans de comunicació, conèixer millor l’ofici dels periodistes, la seva funció i els seus valors.

Jaume Giró, director general de la Fundació Bancària “la Caixa”, afirma que “el bon periodisme, rigorós, contrastat i plural és la millor garantia de llibertat”. I afegeix que “la seva essència no ha canviat. És sempre la mateixa, independentment del canal informatiu i de l’evolució dels temps”. Per això, Giró remarca que “en un context en el que la sobreinformació sovint genera desinformació, mantenir aquesta essència i compartir-la amb els nostres joves de la mà de professionals és una eina poderosa per a la construcció d’un futur millor”.

Per la seva banda, la degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Neus Bonet, destaca que aquest programa és “una de les col·laboracions més fructíferes i enriquidores” i afirma que se’n sent molt “orgullosa”. La degana considera que aquest projecte “ha contribuït a formar alumnes més crítics i més ben informats, així com a promoure els valors que perseguim els periodistes, i ha beneficiat els col·legiats i col·legiades”.

EduCaixa, el programa educatiu de l’Obra Social “la Caixa”, i el Col·legi de Periodistes de Catalunya comparteixen els objectius de la reflexió sobre l’actualitat informativa, promoure el respecte al pluralisme i crear consciència del paper dels mitjans de comunicació en una societat  democràtica i plural. Per això, aquesta campanya s’ha convertit en un recurs imprescindible per entendre una realitat complexa i canviant.

La valoració de la campanya “La premsa a les escoles” és, any rere any, molt positiva. L’any passat, els centres gironins que hi van participar van valorar la iniciativa amb una mitjana de notable alt. Alhora, les col·legiades que van oferir les xerrades de l’edició anterior van considerar-les com una experiència molt enriquidora.

Foto: Max Pixel